|
Violenţa în şcoli persistă pe fondul ineficienţei măsurilor anunţate de autorităţi
Violenţa în rândul elevilor şochează constant opinia publică, iar recentul incident din Capitală, când două adolescente şi-au bătut o colegă, readuce în discuţie neputinţa autorităţilor de a preveni acest fenomen.
Vineri după-amiază, în Capitală au avut loc două runde de bătăi, în acelaşi sector, cam la aceeaşi oră. Este vorba despre un grup de eleve de la Colegiul Tehnic Energetic, toate în clasa a IX-a, care au fost împreună şi în gimnaziu. Deci, cunoştinţe vechi.
Vineri, fetele s-au luat la ceartă, iar două dintre ele au bătut-o pe a treia. Fata bătută ar fi spus dirigintei că ar fi fost obligată să fumeze, iar pentru că a refuzat a fost luată la bătaie. De fapt, realitatea nu este cunoscută. Cert este că s-au păruit bine, fata bătută ajungând la spital pentru câteva ore.
Consiliul profesoral are în obligaţie să analizeze acest caz şi să le sancţioneze pe eleve. Ele pot primi o mustrare în faţa clasei, nota scăzută la purtare sau, cel mai grav, ar putea fi eliminate de la cursuri pentru cinci zile.
Inspectorul general şcolar al Capitalei, Cristian Alexandrescu, spune că va căuta soluţii pentru a identifica posibilele cauze ale acestor tipuri de violenţă, în rândul elevilor din Colegiul Tehnic Energetic, unde, exact cu un an în urmă, în ianuarie 2009, s-au păruit alte eleve.
Vineri, cam tot la aceeaşi oră, alţi trei elevi de la Liceul Ion Barbu, tot din sectorul 5, s-au luat la bătaie, însă în afara şcolii. Unul dintre ei a fost mai grav lovit şi a ajuns la spital. Poliţiştii Secţiei 22 au deschis o anchetă.
Incidentul de la Colegiul Tehnic Energetic a ajuns şi la urechile ministrului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, Daniel Petru Funeriu, care a atras atenţia Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti, dar şi celorlalte inspectorate şcolare din ţară, asupra faptului că "au datoria de a întări măsurile prevăzute de regulamentele şcolare pentru asigurarea disciplinei şi siguranţei în şcoli".
Ministrul a cerut inspectoratelor şcolare să dea dovadă de mai multă fermitate în aplicarea mijloacelor legale de prevenire şi combatere a cazurilor de violenţă în unităţile de învăţământ, întrucât aceste evenimente nedorite nu numai că perturbă activitatea la nivelul şcolii, dar pot avea consecinţe traumatizante pentru cei afectaţi.
Probabil că astfel de recomandări sunt auzite de ani de zile de către autorităţile şcolare, dar fără niciun rezultat.
Dovadă fiind faptul că în martie 2008 când o elevă de 12 ani din Bucureşti a fost agresată de trei adolescente mai mari cu câţiva ani, autorităţile nu au venit cu nicio stategie care să creeze mai multă siguranţă în incinta unităţilor şcolare. Şi atunci, ca şi acum, în 2010, au fost date ceva sancţiuni şi trasate de la centru ceva directive.
Nu doar în Capitală, ci şi în ţară, agresiunile în şcoli au luat amploare, violenţa accentuându-se, uneori agresorii ţinând să-şi şi "imortalizeze" isprăvile şi să le posteze apoi pe internet.
Anul acesta, în 6 ianuarie, un elev de clasa a XII-a de la Colegiul "Ştefan Bănulescu" din municipiul Călăraşi a ajuns la spital după ce a fost lovit de mai multe ori cu pumnii de un coleg din clasa a XI-a de la aceeaşi unitate de învăţământ, incidentul având loc în incinta liceului.
În iulie 2009, la Petrila, trei adolescenţi în vârstă de 14 ani au ajuns pe mâna Poliţiei pentru lovire sau alte violenţe şi lipsire de libertate, după ce anchetatorii au găsit pe internet o înregistrare în care minorii l-au legat pe un alt băiat, de aceeaşi vârstă, de un copac, iar apoi l-au bătut.
În mai 2009, trei elevi cu vârste cuprinse între 15 şi 19 ani, de la o clasă specială a Grupului Şcolar Energetic Cernavodă, erau cercetaţi după ce au bătut un coleg, într-o pauză, incidentul fiind filmat cu un telefon mobil. Băiatul, în vârstă de 16 ani, a fost lovit de mai multe ori cu pumnii şi picioarele.
În februarie 2009, o elevă în vârstă de 13 ani de la Şcoala Generală "Mircea Eliade" din Satu Mare a fost bătută de două colege de 13, respectiv 14 ani, şi deposedată de telefonul mobil, tatăl fetei depunând plângere la Poliţie. Minora a fost atrasă în spatele şcolii, într-un loc ferit de privirile colegilor şi profesorilor, unde cele două colege au bătut-o şi i-au furat telefonul mobil.
Tot în februarie 2009, un elev de 18 ani al unui liceu din Ploieşti a fost bătut cu pumnii şi cu picioarele chiar în incinta şcolii de către un coleg cu doi ani mai mare, cei doi fiind despărţiţi de alţi elevi, ulterior atacului agresorul luându-l iar la bătaie pe tânăr, de data aceasta pe scările de la intrarea în liceu.
În ianuarie 2009, elevul Robert Cristea, în vârstă de 19 ani, de la Colegiul Tehnic "Astra" din Braşov, a bătut-o pe colega sa, Ionela Motcă, din clasa a IX-a, în urma unei dispute pe internet (messenger). În timpul unei pauze, el a lovit-o pe fată cu pumnii, a dat-o cu capul de uşă, a ars-o cu ţigara şi apoi a scuipat-o, fata ajungând în spital în urma agresiunilor fizice. Decizia conducerii şcolii a fost transferarea agresorului. Ce-i drept, atât el, cât şi victima sa erau calificaţi de profesori drept "elevi-problemă".
Tot la începutul anului trecut, a fost necesar intervenţia poliţiştilor comunitari şi a jandarmilor pentru a aplana un scandal provocat la Liceul de Muzică şi Arte Plastice din Târgu Jiu de doi elevi care s-au luat la bătaie pentru o fată. Unul dintre elevi, care era în clasa a XII-a, la profilul Teatru, din cadrul Liceului de Muzică şi Arte Plastice din Târgu Jiu şi care a provocat scandalul, fiind dus la sediul Poliţiei Comunitare, era în stare de ebrietate.
Nu puţine sunt şi situaţiile în care elevii sunt victimele profesorilor, dar şi dascălii sunt agresaţii de propriii elevi.
În februarie 2009, un elev de 14 ani, de la şcoala generală din Deleni, judeţul Vaslui, a ajuns, plin de sânge, la postul de poliţie din comună, după ce a fost bătut cu pumnii peste faţă de directorul şcolii, care a declarat presei că băiatul a avut noroc că a fugit, că alfel nu ştie ce s-ar fi putut întâmpla.
Scuza autorităţilor că societatea românească a suferit în 1990 transformări politice, sociale şi economice care au avut consecinţe vizibile, chiar dramatice în unele dimensiuni şi realităţi sociale sunt deja puerile. La fel şi afirmaţia potrivit căreia transformările la nivel macrosocial au influenţat şi determinat modificări diferite atât la nivelul grupurilor sociale, cât şi la nivelul destinelor individuale.
Elevii însă nu sunt singurii supuşi violenţelor în şcoli, 80 la sută dintre pedagogi plângându-se de comportamente agresive din partea acestora, de la indisciplină la curs şi absenteism, la agresiune non-verbală (35 la sută), lovituri şi agresiuni fizice (sub zece la sută).
Modelul actual de tratare a violenţei în şcoli ar trebui să includă dialog intercultural, sisteme de prealertă a violenţelor, respectarea drepturilor omului şi educaţia pentru cetăţenie a tinerilor.
Poate că elevii români nu ies din "tiparele" europene, care indică uneori comportamente mult mai agresive. De exemplu, elevilor din Marea Britanie le este impus să poarte sub haine veste de protecţie împotriva înjunghierii, ca urmare a numeroaselor cazuri de violenţe cu arme albe în şcolile britanice.
Dincolo de studii fără ecou în rândul autorităţilor şi de exemple de violenţă dusă la extrem în state din UE sau America, realitatea din şcoala românească este dureroasă: peste 75 la sută din unităţile de învăţământ sunt afectate de fenomene de violenţă, aproximativ trei la sută dintre copii şi tineri cad victime violenţelor, iar 80 la sută dintre cadrele didactice se plâng de agresiuni.
Sursa www.mediafax.ro
|
|