Orice persoană are dreptul de a participa activ la comunitate ca formă de integrare socială. Prima etapă de integrare socială este integrarea şcolară, premisă a devenirii sale ca adult util societăţii. O şcoală pentru toţi şi pentru fiecare nu mai este doar un principiu ci tinde să devină tot mai mult o realitate.
În acest context se înscrie extinderea funcţiei educative a societăţii la un ansamblu de instituţii formative care includ, alături de şcoli şi universităţi, familia, comunitatea, mass-media, societăţile comerciale, organizaţiile non-guvernamentale şi celelalte instituţii reprezentative.
România poate afirma că, în domeniul educaţiei incluzive şi a incluziunii sociale a realizat paşi importanţi. Există o serie de exemple de bune practici în acest sens care creează premise suficiente extinderii la nivel naţional a programelor de modernizare a şcolii şi societăţii româneşti în concordanţă cu cerinţele formulate de Uniunea Europeană.
Pe această direcţie se înscrie şi „Acţiunea Comunitară”, o strategie care se bazează pe voluntariat, implicare, angajament, responsabilitate. Şcoala devine, astfel, mai flexibilă, elevii îi depăşesc graniţele fizice pentru a-şi derula activităţile în folosul altor copii sau persoane care, din diverse motive, sunt marginalizate sau chiar excluse de la viaţa societăţii. Comunitatea devine mai unită prin faptul că, realizarea acestei strategii presupune colaborarea dintre toate instituţiile centrale şi locale.
SNAC este o activitate voluntară, în folosul membrilor comunităţii, inclusă în curriculumul unităţilor de învăţământ şi certificată, la nivel naţional, care permite copiilor să devină cetăţeni informaţi, practici şi devotaţi.
Activitatea de voluntariat presupune implicarea tinerilor din mediul preuniversitar şi universitar în problemele comunităţii locale şi este o modalitate de a sprijini integrarea socială a categoriilor de persoane aflate în situaţie de risc sau de criză.
SNAC are trei categorii de beneficiari: voluntarii, beneficiarii şi comunitatea
Voluntarii sunt cei care învaţă să se implice, să dăruiască, să respecte. Această “lecţie”, pe care unii din noi o învăţăm în urma unor experienţe, de regulă neplăcute, acum se învaţă la şcoală, într-un cadru organizat şi sub îndrumarea profesorilor.
Beneficiarii sunt copii sau adulţi care, dintr-un motiv oarecare, nu pot participa la viaţa normală a comunităţii din care fac parte. Ei primesc tot ceea ce le oferă voluntarii, sprijinul lor material şi spiritual dar şi dăruiesc, la rândul lor, prin gesturi de afecţiune unice.
Comunitatea locală este cea care are cele mai mari beneficii, atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung. În prezent, anumite servicii dedicate persoanelor aflate în situaţii de criză sunt preluate de voluntari şi nu mai necesită eforturi din partea autorităţilor locale.
În viitor, comunitatea devine mai unită, oamenii ei devin mai apropiaţi, mai conştienţi de rolul lor. Incluziunea socială nu va mai fi doar un obiectiv de atins ci o normalitate.
Coordonator Naţional SNAC - D-na Simona Nicolae
Cristian Adomniţei a semnat, ieri, un protocol de colaborare cu Silano Marseglia ...
În perioada 30 mai-1 iunie 2008, va avea loc la Tg. Mureş, Festivitatea de Premiere SNAC 2008. Festivitatea de premiere include şi un concurs naţional de dans şi muzică, pe două secţiuni: modern şi tradiţional.
Standardele de cost sunt stabilite pe baza unor coeficienţi de diferenţiere pentru fiecare nivel de învăţământ, filieră, profil, specializare sau domeniu, în funcţie de numărul de elevi, de limba de predare, de mediul urban sau rural.
Sindicatele din educaţie cred că OUG 114/2009 privind disponibilizările din învăţământ poate fi modificată, dacă reprezentanţii Guvernului vor avea un dialog serios cu reprezentanţii cadrelor didactice, care susţin că acest act normativ a încălcat principii fundamentale.
Numărul maxim de posturi finanţate pentru învăţământul preuniversitar de stat în 2010 a fost diminuat cu 10% faţă de nivelul aprobat în 2004, cu peste 33.000 posturi, la un total de 306.000 locuri bugetate, reducerea urmând să fie aplicată în două etape, până la 31 august şi 31 decembrie 2010.
Preşedintele Băsescu a declarat, marţi seară, la OTV, referitor la decizia privind reducerea de posturi din educaţie, că vor pleca din sistem suplinitorii şi cadrele didactice aflate la pensie şi că o eventuală reformă curiculară va genera alte disponibilizări din sistemul de educaţie.